Lymfa pohledem TČM

V tomto článku se podíváme na to, jak se na dysfunkci lymfatického systému dívá Tradiční čínská medicína (TČM). Nebudeme zacházet moc do hloubky a detailů čínské medicíny, ale mrkneme se na jednu z nejčastějších chronických potíží dnešních žen – symetrické otoky dolní části těla.

S tímto problémem mě často ženy vyhledávají. Tyto otoky bychom však neměli striktně řadit mezi lymfatické (jelikož neodpovídají přesné definici), ale v každém případě s funkcí lymfatického systému a s jeho přetížením úzce souvisí.

Zadržování tekutin v podkoží

Z pohledu naší medicíny mluvíme o tzv. zadržování vody v podkoží, kde se nalézají i tukové buňky a protože je lymfa vázána právě do mezibuněčného prostoru v okolí tukových buněk, tak tomuto kombinovanému otoku říkáme lipolymfedém (v překladu tukovělymfatickýotok). Za viníky označujeme hormonální systém a štítnou žlázu.

Podle TČM budeme hledat příčinu ve dvou orgánových systémech – energetickém okruhu Slezina-Slinivka a ledviny. Slezina-Slinivka má na starosti hospodaření s vodou a tzv. vlhkostí. Pokud tekutiny v těle necirkulují jak mají a „odpadní“ voda není správně vylučována, vzniká v těle tzv. vlhkost, která může mít podobu právě i lymfatických otoků.

Druhým energetickým okruhem, který hospodaří s vodou, jsou Ledviny. Jsou „dolním zdrojem vody“ a proto jsou odpovědné za otoky v dolní části těla – boky, podbřišek, dolní končetiny. Tyto otoky vídám ve své praxi nejčastěji a proto jim budu věnovat zvláštní pozornost.

Pro úplnost uvedu i další energetické okruhy, které se mohou na potížích s transformací a cirkulací tekutin podílet. Jsou to Plíce, které jsou označovány za „horní zdroj vody“ a tak otoky v horní části těla (podbradek, krk, podpaží, hrudník, horní končetiny) vidíme v nedostatku energie (Qi) plic.

A nakonec okruh Jater, který má v těle na starost zprůchodňování, takže se může podílet i na špatné cirkulaci tekutin a jejich zadržování. Jeho vliv vidíme zejména v období před menstruací, kdy má tendenci k blokování své Qi.

Zadržování vody v dolní části těla

Jak už jsem psala výše, zde je na vině především slabá Slezina (která má za úkol hospodařit s vodou a vlhkostí) a ledviny jakožto dolní zdroj vody. K této kombinaci se ještě přidává nedostatek Yangu (teplé složky našeho těla) a tak často vidíme kromě zadržování vody také zimomřivost, zejména v oblasti hýždí, stehen a chodidel, případně i noční močení.

co vyhledávatčemu se vyvarovat
fádní jednoduchá jídla, aromatická koření (skořice, kardamom, muškátový oříšek, fenykl, kmín, anýz…),
polévky, zejména dlouze tažené vývary z kostí (hovězí, vepřové), teplé snídaně (obilné kaše, hemenex), dostatek luštěnin
jednoduché cukry, mléčné produkty, bílá mouka,
syrová strava včetně čerstvých džusů, chlazené a mražené potraviny,
fastfoodová jídla, smažená jídla, kombinace tuku a cukru
pravidelný režim (zejména stravování, ale i práce, spánek aj.)nepravidelné stravování, hladovění, jídlo a pití navečer
vyvážený poměr práce, zábavy, spánku, fyzické aktivitynedostatek odpočinku, ale i fyzického pohybu, nadměrné sezení, stání, ale i nadměrná chůze
držet v teple bedra, podbřišek, moxování akupunkturních bodů na dolních končetinách, bedrech a podbřiškupobyt ve vlhkém a chladném prostředí (např. i v mokrých plavkách nebo delší pobyt ve vodě, vlhku), odkrytá bedra, podbřišek
emoční trénink, zpívání manter, afirmacepodléhání strachům, obavám (platí i při sledování dramatických událostí, kriminálek v TV), přemítání
Zdroj: https://pixabay.com/photos/soup-beef-soup-noodle-soup-1503117/

Tuk nebo voda?

Abychom se efektivně zbavili přebytečných centimetrů v obvodu stehen a hýždí je nutné určit, zda máme v podkoží (v podkožním vazivu) více tuku nebo vody. Poznáme to tak, že do stehen nebo zadečku trochu šťouchneme a pokud se tkáň klepe jako vodní postel, je to lymfa a pokud je pevná, jedná se hlavně o tuk.

Dalším diagnostickým klíčem je rychlost přibývání a ubývání podkožní hmoty. Pokud jste po ránu výrazně štíhlejší než večer a na váze jste schopny vidět i bez dietní změny váhový výkyv několika kilogramů řádově během dní, jedná se o vodu. Tohle tuk nedokáže.

Stejně tak se pohyb tekutin ozřejmí pokud si unavené nateklé nožky dáte nahoru (výš než trup – např. v leže na zádech zvednete nožky nahoru ke stropu), párkrát v kotnících provedete propnutí a natažení, párkrát zakroužíte a k tomu pohladíte příjemným tlakem od kotníků k tříslům. Pokud je to voda, po chvilce uvidíte jak nožky opět zeštíhlují.

Zdroj: https://pixabay.com/photos/model-woman-pretty-bella-posing-2079935/

Jedná-li se hlavně o tuk, bude pro nás vhodnější fyzické cvičení. Může to být např. posilování svalů dolních končetin kvůli spalování tuku a formování postavy, úprava stravy, tak aby příjem a výdej byli v rovnováze.

Pokud jsme si ale jisti, že se jedná o zadržování vody a na vině je slabost naší energie v systémech Slezina-Slinivka a Ledviny, bude efektivnější posílit tyto energetické systémy skrze režimová opatření.

Režimová opatření pro posílení Sleziny-Slinivky a Ledvin

Slezinu nejlépe posílíme jednoduchým a pravidelným stravováním. Strava má být neutrální, tj. nasládlá, fádní (např. obilné kaše bez cukru a mléka, přislazené jen trochou rozvařeného ovoce, dále vejce, dýně, cukety, brambory, luštěniny, hovězí maso, polévky atd.). Při vaření používáme aromatická koření, která tzv. „rozstřelí vlhkost“ (skořice, kardamom, fenykl, kmín, muškátový oříšek, hřebíček aj.). Důležité je jíst pravidelně a nehladovět (klidně hrst slunečnicových semínek, ale ne dlouhá doba mezi jídly).

Ledviny můžeme doplnit správným rytmem spánku, práce a odpočinku a snížením dopadu negativních emocí strachu a obav (sledování TV, poslouchání dramatických příběhů). Slezinu zase oslabuje nadměrné přemítání a přebírání zodpovědnosti za druhé.

Pokud se nemůžeme vyhnout dlouhodobému sezení, které zraňuje Slezinu nebo dlouhodobému stání, které zraňuje Ledviny, vkládejme alespoň krátké pauzy, ve kterých změníme statickou polohu dolních končetin (nohy nahoru) nebo dynamický pohyb (pár dřepů s výskokem, dynamický strečink).

V neposlední řadě musím též vyzdvihnout účinek moxování (požehování). V tomto případě doporučuji body na dráze sleziny – SP 3, SP 9, žaludku – ST 36, ST 40, ledvin KI 3, KI 7, dráhy početí CV 3, CV 4 a také moxování reflexních plošek na chodidle – slezina, slinivka, ledviny. Pokud máte někoho, kdo vám namoxuje záda nebo si umíte aplikovat moxovací krabičku, přidejte body na dráze močového měchýře BL 23 (přepravní bod pro ledviny), BL 20 (přepravní bod pro slezinu), a bod na dráze početí GV 4 (hlavní bod na doplnění Yangu ledvin).

Máte-li rádi bylinkové čaje, tak z českých bylinek volím Tužebník jilmový (květ), Fenykl (semeno), Kmín (semeno), Anýz (semeno). Všechny umí vyloučit vlhkost a tím posílit slezinu a harmonizovat trávení. Tužebník patří k mým nejoblíbenějším, navíc posiluje i plíce a ledviny. Sbírám jej v průběhu léta (roste v mokřadách) a suším ve stínu (pod kůlnou, rozložený na sítku pod střechou). Při sběru se setkávám i s krásnými zlatohlávky zlatými, kteří tužebníkové květy také milují :)

Na zadržování vody v dolní části těla se mi osvědčilo i používání kompresních punčoch či legín. To už je ale téma na další článek :)

Miluji masáže a nedovedu si bez nich život představit. Již více než 20 let jsou mojí vášní a posláním. Za tu dobu jsem je prozkoumala do hloubky a našla systém, který z maséra dělá Mistra masáží. Rozhodla jsem se podělit se o své zkušenosti, aby i další maséři mohli být Mistry masáží tělem i duší a pozvedli masáže na mistrovské dílo. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.